Development of Landscape Direction Specialists Competencies in the Aspect of Integration to Labour Market
Keywords:
professional competence, social competence, strategic competence, qualification, professional carrierAbstract
Professional activity perspectives of Kaunas College prepared Landscape study field specialists in the aspect of professional preparation perfection are discussed in this article. Importance of professional competencies and qualification to educational content perfection by emphasizing their importance to successful carrier is discussed in this article.
This article is focused on landscape field specialists matching to market demands analysis and their preparation problems in the aspects of theoretical reasoning and practical researches. Researches results have disclosed specialists’ competences criteria and their adaptation in labour market. High motivation of study and profession selection, good level of employment, positive employers’ evaluation and opportunity to create business in chosen professional activity field shows that this study field in the future will have tendency of development and improvement.
References
Adamonienė R., Daukilas S., Kriščiūnas B. Profesinio ugdymo psichologija ir pedagogika. Utena, 2003, 344 p.
Damaševičiūtė J. Gebėjimų, interesų bei vertybių svarba renkantis specialybę ir profesiją. Šiauliai, 2001
Daukilas S. Profesinio ugdymo turinys. Profesinio ugdymo pagrindai. Kaunas, 2001, 367 p.
Daukilas S. Profesionalios asmenybės ugdymo tikslų bei uždavinių struktūra. Žmogaus ugdymo problemos šiuolaikinėje visuomenėje. Tarptautinė mokslinė konferencija. Mokslo darbai. Kaunas, 1998, p.110
Grakauskas Ž., Valickas A. Studentų karjeros valdymo kompetencijų ugdymo vadovas konsultantui. Vilnius, 2007, 191 p.
Jucevičienė P., Lepaitė D. Kompetencijos sampratos erdvė. Šiauliai, 2000
Laužackas R. Profesinio rengimo terminų aiškinamasis žodynas. Kaunas, 2005, 63 p.
Lietuvos švietimo plėtotės strateginės nuostatos 2003–2012. Švietimo naujienos. Nr. 14 (149). Vilnius, 2002
Sajienė L. Mokymo turinio projektavimas. 2008. Nepublikuotas rankraštis
Zuzevičiūtė V. Studentų požiūris į mokymą (–si) aukštosiose mokyklose. Acta Paedagogica. T. 13. Vilnius, 2004. P. 81–86