Partnership as a Tool of the Material Environment Design Formation in the Context of Education Process

Authors

  • Jonas Jakaitis Vilniaus Gedimino technikos universiteto Architektūros fakulteto Dizaino katedr

Keywords:

material environment design, Problem-Based Service-Learning, creativity studies

Abstract

This paper explores the process of practical industrial product design education peculiarities at Vilnius Gediminas Technical University, by examining it from Problem-Based Service-Learning (PBSL) perspectives. The author viewpoint is developed from conceptual idea to prototype and used as a basis for debate about the following question: How well does the design education prepare students for real practical activity? In fact, the historically dominant model in design education, which focuses mainly on vocational skills without real practical adaptation, is investigated. On one hand, the author observes that this model is still not suitable to provide designers with the critical skills and knowledge required for practical-based projects. On the other hand, the author identifies that traditional teaching can result in a procedural, technical and cognitive limitation. Equilibrating design-based skills with real practical-based skills is an interesting challenge for Industrial product design teachers. Discussion around PBSL method issues will be introduced in the case studies format and wider influence of real practical-based projects in industrial product design education. Additionally, we could study from similar case studies of vocational disciplines (such as Architecture or Design) that are moving towards a real practical-based approach to their education.

References

Burinskienė, M. (PV), Jakaitis, J. ir kt. projekto įgyvendinimo dalyviai. (2011). Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos lėšomis finansuojamas projektas – „Darniosios gyvenamosios aplinkos studijų srities programų atnaujinimas, inovatyvių mokymosi metodų pagalba stiprinant tarpdalykines sąsajas ir diegiant darniosios raidos sampratą“. Sutarties Nr. VP1-2.2-ŠMM-07-K-01-048.
Daujotytė, V. (2010). Kūrybingumas ir kūrybiškumo atpažinimas. Mokslo Lietuva, 4(425), 1–2.
Design Council. (2015). The Design Economy: The value of design to the UK. Prieiga per internetą: https://www.designcouncil.org.uk/what-we-do/research/design-economy
Erlich, T. (2000). Civic responsibility and higher education. Phoenix, AZ: Orynx Press.
Buidovaitė, K. (2018). Komfortiškas klimatas – vienu įrenginiu. Prieiga per internetą: http://sa.lt/ru/komfortiskas-klimatas-vienu-irenginiu/
Europos Komisija. (2009). Tarnybų darbinis dokumentas „Dizainas – į vartotojus orientuotų inovacijų variklis“ (SEC (2009)501 galutinis).
Europos Komisija. (2012). Dizaino Komisija kuriant augančią ir klestinančią ekonomiką. Europos pramoninio dizaino srities tarybos ataskaita ir rekomendacijos: Įžanga ir santrauka. Europos dizaino inovacijų iniciatyva.
Fiell, C. and Fiell, P. (2003). Design for the 21st century. Italy: Taschen.
Fyrenius, A., Bergdahl, B. and Silen, C. (2005). Lectures in problem-based learning. Why, when and how? An example of interactive lecturing that stimulates meaningful learning, Medical teacher, 27, 61–65.
Global Innovation Index 2017. IBGE, 2016; OECD: Innovation in Science, Technology and Industry database. Prieiga per internetą: http://www.oecd.org/sti/inno/
Jakaitis, J. (2017). Aptartos "INTERREG V" projekto plėtros galimybės Prieiga per internetą: http://ar.vgtu.lt/fakultetai/padaliniai/dizaino-katedra/kita-informacija/52066#288737.
Jakaitis, J. (2013). Miesto erdvinio formavimo dalyvių diskursas šiuolaikinės demokratijos sąlygomis: Monografija. Vilnius: Technika.
Jakaitis, J. (2016). The PBT/LM of material environment in the urban spaces. International journal of educational sciences, 15(1–2), 214–224.
Jakaitis, J. (2012). Miestų inžinerijos studijų programos (612H27001) Kompleksinio projekto 1 (Teritorijos sutvarkymo (modulio kodas APMSB11608)) rengimo metodinė mokymo priemonė: Mokomoji knyga. Vilnius: Miestų statybos katedra. Prieiga per internetą: http://moodle.vgtu.lt/course/info.php?id=166
Jakaitis, J., Linartas, D., Džiugytė, T., Gruodytė, B. ir Zacharevič, T. (2012). „Žirmūnai – žydintys sodai“, Neries slėnio Žirmūnų parko koncepcija. Prieiga per internetą: http://ar.vgtu.lt/fakultetai/padaliniai/architekturos-institutas/kita-informacija/52114
Kliukas, R., Martinkutė-Kaulienė, R., Mažeika, D., Jakaitis, J. ir Jučiūtė, E. (2015). Universitetas atveria naujas studijų galimybes. Sapere Aude, 2(10), 10–17.
Lefebvre, H. (1996). Writings on cities. Malden, MA: Blackwell Publishers Ltd.
Lenkauskaitė, J. (2010). Probleminio mokymosi taikymas aukštajame moksle, realizuojant besimokantiesiems prasmingas studijas. Profesinės studijos: teorija ir praktika, 6, 107–113.
Lietuvos inovacijų 2010–2020 metų strategija, pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. vasario 17 d. nutarimu Nr. 163. Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.365849
Lobell J. (2000). Between Silence and Light: Spirit in the Architecture of Louis I. Kahn. Boston & London: Shambhala Publications, Inc. Printed in Canada.
Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. New York: Harper&Row.
Miestą kuriantis dizainas.(2016).Prieiga per internetą:http://sa.lt/studentai-isbande-galimybe-kurti-sostines-veida
Minkevičius, J. (1988). Lietuvos architektūros istorija: Nuo seniausių laikų iki XVIIa. vidurio, T. 1: Monografija. Vilnius: Mokslas.
Ramsden, P. (2000). Kaip mokyti aukštojoje mokykloje. Vilnius: Aidai.
Rogers, C. (1961). On becoming a person. Bosaton: Houghton Mifflin.
Studijos (2018). Prieiga per internetą: http://www.vgtu.lt/architekturos-fakultetas/padaliniai/dizaino-katedra/studijos/52060
Šiukščius, G. (2005). Dizainas: menas, mokslas, technika. Vilniaus dailės akademijos leidykla.
Švietimas ir mokymas 2020, (2009). Prieiga per internetą: http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework_lt
Valstybės pažangos strategija „Lietuva 2030“. (2017). Prieiga per internetą: https://www.lietuva2030.lt/lt
Žirmūnai žydintys sodai. (2012). Prieiga per internetą: http://ar.vgtu.lt/architekturos-fakultetas/padaliniai/architekturos-institutas/mokslas/52111#tab-projektai.
Whicher, A. (2016). Lithuanian Design Policy Workshop 3 May 2016 Report. Prieiga per internetą: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjwi87cnpvXAhXHvBoKHVBlDzUQFggrMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.designforeurope.eu%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fasset%2Fdocument%2FLT%2520Design%2520Policy%2520Report%252003.05.16.pdf&usg=AOvVaw2aTgHIHPQR9uhXeNUYvX8.
World Intellectual Property Indicators. (2015). Prieiga per internetą: http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_941_2015.pdf

Published

2018-05-08