NAUDOTŲ DAIKTŲ PARDUOTUVĖS KAIP APLINKOSAUGOS SPRENDIMAS: PIRKĖJŲ IR AUKOTOJŲ MOTYVACIJOS

Autoriai

  • Sara Beniulis LCC International university
  • Saidas Rafijevas Klaipėdos valstybinė kolegija / higher education institution
  • Indrė Razbadauskaitė-Venskė LCC International university

DOI:

https://doi.org/10.52320/svv.v1iVIII.283

Raktažodžiai:

naudotų prekių parduotuvės, tvarumas, pernaudojimas, vartotojų elgsena

Santrauka

Šis tyrimas siekia atskleisti pagrindinius veiksnius, skatinančius tiek naudotų daiktų pirkimą, tiek daiktų aukojimą visuomenėje. Dėl didėjančios atliekų tvarkymo svarbos naudotų daiktų parduotuvės tapo vienu iš įrankių galinčiu skatinti tvarų vartojimą. Nepaisant riboto mokslinių tyrimų kiekio susijusių su naudotų prekių parduotuvių įsitraukimu skatinant daryti įtaką vartotojų elgsenai, pirminiai atlikti tyrimai rodo, kad tarp populiariausių veiksnių yra ekonominis efektyvumas, noras remti socialinius projektus, atradimo džiaugsmas, unikalių daiktų įsigijimas, asmeninio pasitenkinimo jausmas ir aplinkosauginis sąmoningumas.

Tyrimas buvo atliktas naudojant mišraus tyrimo metodiką. Duomenys buvo gauti atlikus anketinę apklausą, kurioje dalyvavo 300 naudotų daiktų pirkėjų bei aukotojų. Papildoma informacija buvo surinkta atlikus interviu su trimis naudotų daiktų parduotuvių darbuotojais.

Tyrimo rezultatai atskleidė, kad dėvėtų daiktų parduotuvių pirkėjus pirmiausia motyvuoja ekonominis efektyvumas, išskirtinių, unikalių prekių pasirinkimas ir tyrinėjimo džiaugsmas. Atvirkščiai, aukojimą pirmiausia skatina altruizmas, pagalba tiems, kuriems jos reikia ir pakartotinis išteklių naudojimo skatinimas. Stebėtina, kad aplinkosauginis tvarumas atsirado kaip antrinis motyvatorius, nurodantis sritį, kurios potencialas yra neišnaudotas. Iš tyrimo matyti, kad naudotų prekių parduotuvės turėtų strategiškai prisitaikyti prie šių identifikuotų motyvatorių, valdydamos kainodaros strategijas, kurdamos produktų pasiūlą ir didindamos savo socialinį indėlį. Atsižvelgiant į mažesnį dėmesį tvarumui, svarbu didinti visuomenės sąmoningumą ir taikyti strateginės komunikacijos veiksmus, kad naudotų daiktų parduotuvės būtų pozicionuojamos kaip vienas iš pagrindinių sprendimų skatinant tvarumą ir aplinkosaugos atsakomybę.

Atsisiuntimai

Publikuotas

2023-12-12

Kaip Cituoti

Beniulis, S., Rafijevas, S., & Razbadauskaitė-Venskė, I. (2023). NAUDOTŲ DAIKTŲ PARDUOTUVĖS KAIP APLINKOSAUGOS SPRENDIMAS: PIRKĖJŲ IR AUKOTOJŲ MOTYVACIJOS . STUDIJOS – VERSLAS – VISUOMENĖ: DABARTIS IR ATEITIES ĮŽVALGOS, 1(VIII), 36–44. https://doi.org/10.52320/svv.v1iVIII.283