BESIFORMUOJANČIOS TECHNOLOGIJOS IT STUDIJOSE PRAMONEI 5.0: SKAITMENINIŲ KOMPETENCIJŲ IR PASIRENGIMO KARJERAI STIPRINIMAS
DOI:
https://doi.org/10.52320/svv.v1iX.397Reikšminiai žodžiai:
besiformuojančios technologijos, skaitmeninės kompetencijos, skaitmeninis verslumas, IT studijosSantrauka
Sparčiai besivystančios skaitmeninės technologijos keičia darbo rinką ir kelia naujus reikalavimus aukštajam mokslui. Albanijoje patvirtintos nacionalinės skaitmenizacijos strategijos ir Skaitmeninio švietimo veiksmų planas numato ambicingus tikslus, tačiau vis dar neaišku, ar informacinių technologijų (IT) studijų programos iš tikrųjų suteikia studentams skaitmenines kompetencijas ir verslumo įgūdžius, reikalingus Pramonės 5.0 kontekste. Šiame straipsnyje nagrinėjama, kaip besiformuojančios technologijos integruojamos į IT studijas ir kaip jos siejasi su studentų pasirengimu skaitmeninei ekonomikai ir skaitmeniniam verslumui.
Tyrimo objektas – besiformuojančių technologijų, tokių kaip dirbtinis intelektas (DI), mašininis mokymasis (MM), blokų grandinės technologijos, daiktų internetas (IoT), virtualioji ir papildytoji realybė (VR/AR) bei kvantinė kompiuterija, integracija į IT studijas Albanijos universitetuose ir jos poveikis studentų skaitmeninėms kompetencijoms, pasirengimui Pramonei 5.0 bei skaitmeniniam verslumui. Tyrimo problema siejama su neatitikimu tarp spartaus naujų technologijų plitimo darbo rinkoje ir lėtesnės, fragmentiškos jų integracijos į studijų programas, ypač praktinio mokymosi ir skaitmeninio verslo ugdymo galimybių.
Tyrimo tikslas – empiriškai ištirti, kaip išsami teorinė ir praktinė besiformuojančių technologijų mokymo patirtis, taip pat studentų požiūris į šių technologijų svarbą lemia jų skaitmeninius įgūdžius, pasitikėjimą savimi ir pasirengimą karjerai Pramonės 5.0 bei skaitmeninio verslo srityse. Tyrimas orientuotas į IT studijų studentus kaip būsimą darbo jėgą, kuri kurs ir diegs Pramonės 5.0 sprendimus. Taikytas kiekybinis tyrimo dizainas: duomenys rinkti naudojant internetinę anketą, kuri buvo administruojama nuo 2024 m. rugpjūčio iki 2025 m. kovo mėn. Tyrime dalyvavo 351 bakalauro ir magistro studijų studentas iš Albanijos universitetų, studijuojantis informacines technologijas, kompiuterių inžineriją, verslo informatiką ir taikomąją informatiką. Likerto skalės klausimynas, apimantis požiūrį į besiformuojančias technologijas, pasirengimą Pramonei 5.0, praktinę patirtį, skaitmeninių įgūdžių ugdymą ir pasitikėjimą skaitmeniniu verslumu, pasižymėjo labai aukštu vidiniu suderintumu (Cronbach α = 0,955). Duomenys analizuoti JASP 0.95.0 programa, taikant aprašomąją statistiką, Mano–Vitnio (Mann–Whitney U) kriterijų ir Bayeso veiksnius (BF₁₀).
Rezultatai atskleidė aiškų skirtumą tarp suvokiamos besiformuojančių technologijų svarbos ir studentų įsivertinamo pasirengimo. Dauguma studentų pritarė, kad DI ir MM turėtų užimti svarbesnę vietą studijų programose ir stiprinti pasirengimą Pramonei 5.0 bei skaitmeniniam verslumui, tačiau tik maždaug pusė jautėsi pasirengę būsimoms profesinėms užduotims. Didelis neutralių atsakymų procentas, ypač kalbant apie Pramonės 5.0 sampratą ir kritinio mąstymo bei problemų sprendimo gebėjimus, rodo nepakankamą sisteminį išmanymą ir fragmentišką atskirų technologijų taikymą. Nors literatūroje pabrėžiama kvantinės kompiuterijos reikšmė ateities IT profesijoms, studentų atsakymai parodė, kad ši sritis studijų turinyje beveik neatsispindi.
Praktinės patirties analizė parodė, kad studentų pasitikėjimas savimi ir pasirengimas karjerai dažnai priklauso nuo realių praktikos galimybių. Nors dalis respondentų jautėsi pakankamai užtikrintai naudodami pažangias technologijas, daug studentų nurodė stokojantys praktinių įgūdžių, ypač blokų grandinės technologijų ir skaitmeninio verslo srityse; beveik pusė neturėjo jokios skaitmeninio verslumo patirties, o tik nedidelė dalis teigė turintys išsamią tokią patirtį. Mann–Whitney U testas ir Bayeso analizė patvirtino, kad išsamus mokymas ir praktinė patirtis su besiformuojančiomis technologijomis statistiškai reikšmingai susiję su didesniu pasirengimu Pramonei 5.0 ir tvirtesniais skaitmeninio verslo įgūdžiais, taip pat patvirtino abi tyrimo hipotezes.
Straipsnyje daroma išvada, kad Albanijos IT studijų programos turi nuosekliau integruoti besiformuojančias technologijas – įskaitant DI, MM, blokų grandines, IoT, VR/AR ir kvantinę kompiuteriją – su praktiniu mokymusi ir skaitmeninio verslumo ugdymu. Rekomenduojama plėsti praktinius DI ir MM kursus, įtraukti taikomus blokų grandinės, IoT ir (ten, kur įmanoma) kvantinės kompiuterijos aspektus, stiprinti universitetų ir verslo bendradarbiavimą bei užtikrinti daugiau realiomis situacijomis paremtų mokymosi galimybių. Nors tyrimas apsiriboja viena šalimi ir yra skerspjūvio pobūdžio, jo įžvalgos yra aktualios ir kitoms pereinamosios ekonomikos šalims, siekiančioms rengti darbo rinkai pasirengusią, Pramonei 5.0 pritaikytą IT specialistų kartą.
Atsisiuntimai
Publikuota
Numeris
Skyrius
Licencija
Autorių teisės (c) 2025 Anxhela Ferhataj, Jonida Biçoku, Fatmir Memaj

Šis darbas licencijuotas pagal Creative Commons Attribution 4.0 tarptautinę licenciją.

Atskiri straipsniai yra skelbiami „Open Access“ pagal „Creative Commons“ licenciją CC-BY 4.0, leidžiančią neribotai naudoti, platinti ir atgaminti betkokioje laikmenoje, su sąlyga, kad nurodytas originalus autorius ir šaltinis. Autoriai išlaiko autorių teises į savo straipsnius, tačiau suteikia Klaipėdos valstybinei kolegijai pirmojo leidinio teisę.